Z Piły do Obornik tylko autobusem

Od 5 maja podróż z Piły do Poznania trwa ponad 3 godziny. Rozpoczęła się wymiana torów i sieci trakcyjnej między Piłą a Obornikami. Odcinek ten podróżni pokonywać muszą autobusami. Utrudnienia potrwają do 1 września. Po zakończonym remoncie jeździć będziemy za to z prędkością 120 km/h, a podróż z Piły do Poznania potrwa o 40 minut krócej.

Na czas realizacji kolejnej fazy remontu wprowadzono komunikację zastępczą w postaci autobusów, na odcinku Piła – Oborniki Wlkp. Pociągi dalekobieżne jeżdżą przez Krzyż Wlkp. lub Stargard Szczeciński, ale w okresie letnim, dla podróżujących z południa Polski nad morze i tak będzie to spory kłopot. W Pile przystanki komunikacji zastępczej ulokowane są na parkingu koło galerii VIVO, ale bilet na pociąg (autobus) kupić trzeba na dworcu PKP. W Obornikach podróżni przesiadają się do pociągu i kontynuują podróż do Poznania wyremontowanym wcześniej fragmentem torów.

W ramach projektu zmodernizowanych zostanie blisko 130 km torów. Powstaną 4 nowe przystanki kolejowe: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo oraz Bogdanowo. Przebudowane zostaną 34 perony i stacje, w tym Chodzież, Piła-Kalina i Piła Główna. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane będą przejścia pod torami. Tunel w Pile będzie wyposażony w windy. Oprócz torów
i trakcji elektrycznej wymieniane są też rozjazdy, kładziony jest światłowód, a na peronach montowane są urządzenia teletechniczne. W Poznaniu powstaje nowe Lokalne Centrum Sterowania.

Remont całości potrwa do końca przyszłego roku. Modernizacja linii kolejowej Poznań Główny – Piła Główna współfinansowana jest przez Unię Europejską, w ramach WRPO 2014-2020. Jest to największa tego typu inwestycja realizowana przez samorząd w Europie. Całość kosztować ma 500 mln złotych (netto). Dofinansowanie europejskie wyniesie 425 milionów.

//Gaba//