Do Poznania pociągiem, z przesiadką na autobus…

Warta 500 mln złotych modernizacja linii kolejowej między Poznaniem a Piłą wkroczyła w kolejny etap. Niestety, są utrudnienia. Na części trasy wprowadzona została komunikacja zastępcza. Trzeba wysiąść z pociągu i przesiąść się na autobus. Niektóre pociągi omijają Piłę i jadą np. przez Krzyż. Jeszcze większe utrudnienia czekają podróżnych od maja.

Od 11 marca nastąpiły zmiany w organizacji ruchu kolejowego na linii Poznań – Piła. Pasażerowie pociągów regionalnych, których organizatorem jest Samorząd Województwa Wielkopolskiego, korzystają z zastępczej komunikacji autobusowej wprowadzonej na odcinku Wargowo – Oborniki Wlkp. Potem znów jechać mogą pociągiem.

Gorzej rzecz wygląda ze składami dalekobieżnymi, które skierowane zostały trasą alternatywną przez Krzyż Wlkp. lub Stargard. Niestety, dwa z pociągów Intercity omijają Piłę. IC Malczewski i TLK Gwarek z Poznania i do Poznania jadą przez Krzyż Wlkp. i Stargard. Przez Piłę przejeżdża jedynie IC Szkuner z Kołobrzegu do Katowic, który kursuje również przez Krzyż Wlkp., co zabiera mu dodatkowe 35 minut. (szczegółowe informacje na stronach internetowych przewoźników i na www.portalpasazera.pl).
Jeszcze większe zmiany czekają nas od 5 maja. Po długim weekendzie z Piły do Obornik dojechać będziemy musieli autobusem i dopiero z Obornik pojedziemy do Poznania pociągiem.

***

„Modernizacja linii kolejowej Poznań Główny – Chodzież – Piła Główna” jest najważniejszym zadaniem infrastrukturalnym realizowanym przy wsparciu środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 (dofinansowanie wynosi ok. 425 mln złotych).

W ramach inwestycji powstają 4 nowe przystanki kolejowe: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo oraz Bogdanowo. Przebudowane zostaną także stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz przystanki: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo, Oborniki Miasto, Rożnowo, Parkowo, Tarnowo Rogozińskie, Sokołowo Budzyńskie, Ostrówki koło Chodzieży, Milcz, Piła Kalina.

Zbudowane lub przebudowane zostaną 34 perony. Na peronach, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, powstaną nowe wiaty, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. Na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane zostaną przejścia pod torami.

W ramach projektu zmodernizowanych zostanie też blisko 130 km torów. Nowe rozjazdy i system sterowania ruchem kolejowym pozwolą na przejazd większej liczby pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, które pojadą z prędkością 120 km/h. Na trasie pomiędzy Poznaniem a Piłą na 63 przejazdach zostanie wyremontowana nawierzchnia drogowa, a na 44 zamontowane będą nowe systemy zabezpieczeń w postaci sygnalizacji świetlnej lub rogatek. Ponadto w ramach inwestycji nastąpi przebudowa 4 mostów i 8 wiaduktów oraz ponad 90 przepustów.

***

Od września do grudnia  2017 r., między Poznaniem a Obornikami Most, zmodernizowano 25 km toru nr 1 wraz z rozjazdami i siecią trakcyjną. Aktualnie rozpoczęta została kolejna faza prac na tej linii. Działaniami został objęty jednotorowy odcinek linii Oborniki Most – Oborniki Wlkp. – Dziembówko. Wymienione zostaną na tym odcinku tory i rozjazdy. Roboty obejmą też przystanek Oborniki Miasto oraz budowę peronu na nowym przystanku osobowym „Bogdanowo”. Przeprowadzone będą prace remontowe obejmujące wiadukt i most na rzece Warcie. Ułożony zostanie światłowód oraz zamontowane zostaną urządzenia teletechniczne na peronach.

Dodaj komentarz