Jan Polcyn, prezes Dora Metal: nasza dewiza to 100 procent profesjonalizmu

– Od samego początku stawialiśmy na jakość i trwałość produktów. Pomimo zalewania rynku różnymi produktami tanimi ale niekoniecznie dobrej jakości i dużej konkurencji firm krajowych i zagranicznych, świętujemy w dobrej kondycji i z dobrymi perspektywami 30-lecie naszej działalności – mówi Jan Polcyn, prezes Grupy Dora Metal.

Dziś świętujecie swoje 30-lecie. Jak wyglądał początek tej historii?

Rozpoczęliśmy naszą pracę w okresie istotnych przemian politycznych i gospodarczych w Polsce.  Brakowało praktycznie wszystkiego, a to zachęcało do podejmowania  działań biznesowych. Był to tez kilkuletni okres działalności w Polsce  firm zagranicznych, które w różnym stopniu wnosiły pewien model działalności. Wiele z tych firm po okresie wakacji podatkowych bankrutowało lub wycofywało się z Polski, niemniej pozostawiając po sobie zmiany w sposobie prowadzenia działalności gospodarczej. Osobiście miałem okazję pracować w jednej z większych w tamtym okresie firm zagranicznych, która dała mi możliwość poznania zasad działania firm dobrze i uczciwie funkcjonujących za granicą.  Niestety, firma ta również nie przetrwała, ale doświadczenie jakie tam zdobyłem dodało mi odwagi dla założenia firmy Dora Metal. Również w dużym stopniu decyzja ta była wymuszona przez sytuację  w jakiej znalazłem się, wraz z zespołem ludzi pracującym w oddziale tej firmy w Czarnkowie.

Jesteście wiodącym w kraju i znaczącym w Europie  producentem profesjonalnych urządzeń dla sektora gastronomicznego. Jak buduje się pozycję na rynku? Jakie były przełomowe decyzje?

Rzeczywiście jesteśmy firmą znaną i cenioną na rynku polskim i za granicą jako producent sprzętu dla gastronomii. Jednak zaczynaliśmy od produkcji różnych wyrobów ze stali nierdzewnej i nie tylko, a specjalizacja w produktach dla gastronomii  była w dużym stopniu wynikiem przypadku, a konkretnie zapytaniami z rynku o możliwości wykonania urządzeń gastronomicznych, konkurencyjnych dla wyrobów importowanych . Konkurencyjnych cenowo, ale nie odbiegających jakością i funkcjonalnością od znanych firm zagranicznych. Decyzja o specjalizowaniu się w produktach dla rynku gastronomicznego z pewnością była tą najistotniejszą dla dalszego rozwoju firmy. Markę i pozycję firmy budowaliśmy w najprostszy możliwy sposób – profesjonalnym i uczciwym podejściem do produktu i klientów.

Od samego początku stawialiśmy na jakość i trwałość produktów. Pomimo zalewania rynku różnymi produktami tanimi ale niekoniecznie dobrej jakości i dużej konkurencji firm krajowych i zagranicznych, świętujemy w dobrej kondycji i z dobrymi perspektywami 30-lecie naszej działalności.

Jaka filozofia towarzyszyła firmie przez te wszystkie lata?

Tak jak mówiłem: profesjonalizm i szacunek dla rynku i klientów. Jesteśmy bardzo dumni, że naszą markę i pozycję  poświadczają dziesiątki nagród i tytułów jakie Dora Metal otrzymała w tym okresie jako uznanie dla produktów, ale też uczciwego postepowania wobec klientów, pracowników i instytucji.

Jak z Waszej perspektywy przez te 30 lat zmienił się rynek gastronomiczny w Polsce? Jak Wy go zmieniliście? Które realizacje przeszły do historii firmy?

Rozwój gospodarczy w Polsce w ostatnich 30 latach to również rozwój rynku gastronomicznego. W tym czasie powstało dziesiątki tysięcy restauracji i punktów gastronomicznych. Jedzenie poza domem stało się powszechne, a to oczywiście stwarza popyt na produkty dla wyposażenia restauracji. Różnorodność funkcjonowania tych obiektów dotyczy też technologii kuchni czy serwowania dań. Powoduje konieczność wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, których byliśmy autorami lub producentami wyrobów do nich.

Pośród kilkuset tysięcy obiektów gastronomicznych jakie są wyposażone w nasze produkty, znajdują się takie miejsca jak: najwyższej kategorii hotele, jak np. hotel Raffles Europejski Warszawa, największy tropikalny park wodny w Polsce i Europie Suntago – Park of Poland, czy Stade de France na przedmieściach Paryża.

Jakim doświadczeniem było Centrum Techniki Kulinarnej?

Centrum Techniki Kulinarnej było pierwszym w Polsce centrum szkoleń, pokazów i prezentacji kulinarnych, międzynarodowych i krajowych konkursów. Na powierzchni 700 m2 znajdowały się profesjonalne stanowiska do gotowania, wyposażone w sprzęt najwyższej jakości marki Dora Metal i Kromet, widownia, sala konferencyjna i bar. W CTK gościliśmy szefów kuchni, restauratorów, menadżerów, dla których organizowaliśmy prestiżowe konkursy i szkolenia. Odwiedzały nas dzieci z domów dziecka, osoby z niepełnosprawnościami, uczniowie klas gastronomicznych. Pojawialiśmy się często w telewizji, np. podczas kręcenia odcinków serialu TVN „Przepis na życie” czy programu „Gotuj o wszystko”.

Gośćmi honorowymi Centrum byli także król i królowa Norwegii, którzy wizytowali Polskę z okazji rozgrywek prestiżowego konkursu NORGE. CTK to także wspólne gotowanie w Jurkiem Owsiakiem w ramach licytacji WOŚP, to szkolenia dla Narodowej Kadry Kucharzy…. To wiele pięknych wspomnień, spotkań z wartościowymi ludźmi, a przede wszystkim poczucia, że spełniło swoją rolę na 100 procent!

Co jest największą wartością Dora Metal?

Fundamentem Dory Metal są nasi pracownicy. To dzięki ich zaufaniu i determinacji wprowadziliśmy śmiałe plany w życie, które stały się strzałem w dziesiątkę. Nasza dewiza to 100 procent profesjonalizmu. Ciężką pracą i zaangażowaniem staliśmy się numerem jeden innowacyjności.

Nasze wartości to uczciwość i biznesowa przejrzystość, o czym świadczy dwadzieścia jeden tytułów Przedsiębiorstwa Fair Play, mój osobisty tytuł Ambasadora Fair Play, wielokrotnie zdobywane Medale Europejskie, za wspieranie dobrego wizerunku polskiego przedsiębiorcy. Dobre praktyki biznesowe w kontaktach zagranicznych doprowadziły nas z kolei do tytułów Ambasadora Polskiej Gospodarki. To wszystko napawa dumą i mobilizuje nas do dalszej ciężkiej pracy, według wypracowanych wzorców i wartości.

Jak wyglądają plany rozwoju?

Wydarzenia  w Polsce i na świecie  rodzą  przede wszystkim niepewność. Niezależnie od tego, trudno się zatrzymać w oczekiwaniu na to co przyniesie przyszłość, ale z pewnością trzeba planować rozwój z większą starannością. Nasze główne kierunki to przede wszystkim inwestycje w technologie, ludzi i rozwój naszych produktów.